Livsstil og forbrug

Økologiens globale vækst åbner muligheder for danske virksomheder

Økologien nåede nye højder globalt i 2020 med et salg på 120 mia. euro. Corona-pandemien har spillet en væsentlig rolle og har fået forbrugerne til at fokusere mere på bevidste fødevarevalg. Foto: Moment Studio for Økologisk Landsforening.

Salget af økologiske fødevarer fortsatte i 2020 sin globale vækst og nåede 120 mia. euro. Det fremgår af en ny international rapport, som offentliggøres i dag. Den øgede interesse kombineret med Danmarks førerposition på økologisk markedsandel åbner nye muligheder for danske fødevarevirksomheder, forventer Økologisk Landsforening.

Økologiske fødevarer har aldrig tidligere været i så høj kurs. Det globale salg sprang alle rekorder i 2019 med 106 mia. euro, og tendensen fortsatte i 2020, hvor salget nåede 120 mia. euro. Det viser den årsrapport, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM offentliggør i dag. Af rapporten fremgår det, at Danmark fortsat indtager førerpositionen, som det land i verden med den højeste økologiske markedsandel på 13 pct., men andre lande følger godt med. Og det er en fordel for danske fødevarevirksomheder.

”Danmarks høje økologiske markedsandel betyder, at danske virksomheder ligger i toppen, når det handler om produktudvikling. Det er en fordel, vi skal udnytte, når interessen for økologi stiger på eksportmarkederne,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

I 2019 kunne danskerne bryste sig af at være de, som brugte flest penge på økologi. Men den titel har forbrugerne i Schweiz snuppet i 2020. I gennemsnit bruger en schweizisk borger 418 euro (ca. 3135 kr.) om året på økologi, mens en dansk af slagsen bruger 384 euro (ca. 2880 kr.).

”Det er dejligt at have konkurrence og glædeligt, at der er andre lande, som også kæmper for økologien. Det er med til at holde os til ilden, men også med til at drive økologi som en global bevægelse. Vi har en målsætning med økologien i Europa, og den kan Danmark jo ikke drive alene,” siger Pernille Bundgård.

I Danmark har den økologiske vækst de seneste år været drevet af corona-pandemien, der med sine nedlukninger og begrænsninger, har fået forbrugerne til at bruge flere penge på fødevarer – særligt på økologi. Og det samme gør sig gældende andre steder i verden, fastslår rapporten. Forbrugerne har under pandemien lagt vægt på at købe ind på sundhed, velvære og ernæring – egenskaber, som forbrugerne forbinder med økologi.

”Corona-situationen har sat gang i en ny forbrugerbevidsthed, som vi forventer vil fortsætte med at præge adfærden fremover. Det betyder, at økologien kan fortsætte med at udvikle sig og byde ind med løsninger til fremtidens fødevaresystem,” siger Pernille Bundgård.

Kommentarer